3 minutes reading time (516 words)

Moğolistan 3 - Ulan Batur

[2011 yılında gerçekleştirdiğim Rusya-Kazakistan-Moğolistan seyahatimden notlar serisi 12]

Ulan Batur ne kadar da farklı bizim şimdiye kadar gördüğümüz Moğol şehirlerinden; şehre giden bütün yollar asfalttan.

Şehre girdiğimiz gibi kendimi evde gibi hissettiren bir trafik ve çarpık kentleşme manzaraları.

İyi ki birçok akıllı insanın yaptığı gibi Moğolistan'ı gezmeye buradan başlamadık dedim kendi kendime. Buradan bakınca -özellikle de turistlere yönelik tüm medyanın arasından bakınca- Moğolistan'ın geri kalanı ne kadar romantik gözüküyor; şöyle bir atıma bineyim de aşayım bozkırları, bir yurda varıp "hançay içeyim", dağ bayır gezeyim ruhum temizlensin, diyor yabancı, ne güzel memleket. "Yol"suzluktan, besinsizlikten, susuzluktan, parasızlıktan eser yok Ulan Batur'da gösterilen "yurt" fotoğraflarında. Ülke nüfusunun 1/3ünü barındıran -ülkenin kalbi, kirli havayla dolu akciğeri –Ulan Batur merkezli en popüler turist aktivitesi, buradan çöl, göl gezmeye gitmek. Oysa Ulan Batur'u merkez alıp "görülmesi gereken yerleri" görüp Moğolistan'dan ayrılan birinin buradan biriktirip gittiği anılar, fikirler, fotoğraflar, bizim gibi yoldaki taşlarla kavga ede ede yavaş yavaş başkente gelen birinden çok farklı olacaktır ki -şimdi karşılaştırmam pek nesnel olmuyor tabii ama- madem Moğolistan'a turistik gezi gibi bir isteğiniz var bir kere, ikincisi tercih edilmelidir diyorum. Nacizane fikrim şudur ki coğrafi olarak bu kadar büyük bir alana dağılmış, ülke halkının yarısının hala göçebe yaşadığı bir ülkeyi başkent merkezli zıplayışlarla kare kare görmek yerine önce avarece o "yurt" senin bu "dere" benim denmeli, sonrasında bu kültürün üzerine oturmuş komünist geçmişli kapitalist yüzlü şehri görmeli. Uzun yolculukların tüm nahoş yanlarına rağmen, sırtımda hala ağrı, burun deliklerimde kum "iyi ki de böyle yapmışım" diyorum.

...

Bir dere kenarında çadır kurduğumuz geceyi hatırlıyorum, Moğolistan'daki üçüncü gecemiz. Buz gibi hava, tezek toplamaya başlıyoruz etraftan ateş yakmak için. Bir saat sonra ancak kıvamına geliyor ateş, ama bir anda tüm gözeneklerimizi dolduran tezek kokusuna dayanamaz hâle geliyor, ateşi öylece bırakıyoruz; emeklerimiz kül oluyor. Ne kadar kocamansa gökyüzü gündüz, karanlık da öylesine dev gece yarısı. Uyku tulumumun içinde iki büklüm uyumaya çalışıyorum; çadırın üstüne dışarıda gezinen hayvanların gölgeleri düşüyor ara ara, sesleri bazen yakında bazen uzakta. Sabah uyandığımda bir de bakıyorum ki yüz-yüz elli hayvanlık bir sürüyle beraber neredeyse "koyun koyuna" geçirmişiz geceyi. Bunları düşünürken şimdi Ulan Batur'da şık bir apartman dairesindeyim, dört duvar ve sıcak su.

a1sx2_Thumbnail1_mogolistan-3-cadir.JPG   a1sx2_Thumbnail1_mogolistan-3-cadir-2.JPG

Ben diyenlerin yalancısıyım, dediler ki dünyanın en büyük açık hava pazarlarından biri Ulan Batur'daymış. Önce aa, dedik, şaşırdık, sonra da bir görelim bakalım nasıl bir şeymiş, belki şu transa geçirten Moğol enstrümanından buluruz ucuza, diyerekten başladık pazar alanına doğru yürümeye. Dünya sıralamasını bilemiyorum elbette ama çocuk odası mobilyalarından antika askeri madalyalara, terlik pabuçtan gece elbisesine kadar ne ararsan var pazarda; Çin ve Rus ürünleri ağırlıklı. Ve çok ilginç ki pazarlık kavramı pek yok Moğolistan'da, genelde satıcıların verdikleri fiyat gerçekten o ürüne biçilmiş adil bir fiyat ve kolay kolay indirim yapmıyorlar. Ne yazık ki aradığımız enstrümanı iyi bir fiyata bulamıyoruz ama kaderin cilvesi "made in Turkey" kalınca bir hırkayı, rotamız kuzey, soğuk olur şimdi oralar, diyerek, bohçamıza atıyoruz.

...Ve geniş caddeler, Budist manastırlar, sarhoşlar, şık giyimli beyler bayanlar, merkezden biraz dışarı çıkınca çıplak ayaklı çocuklar, bir yer sorunca işini gücünü bırakıp seni oraya götüren ya da bilmiyorsa telefonla arkadaşını arayıp açık adresi öğrenen kocaman insanlar...