Baharı Kucaklarken İzmir'in Butik Müzeleri’ndeyiz

Birkaç ziyaret için 'yaşasın promosyon biletler' diyerek en erken uçuşla kendimizi İzmir'de buluyoruz. Sabahın hafif serinliğinde dükkanlar yeni açılmakta. Kent henüz tam olarak uyanmamış. Kalabalık gölgeler kahvaltı sofralarına boyoz götürmek için bekleşmekte birkaç pastane önünde. Alsancak'ta kısa bir soluklanmadan sonra hem baharı kucaklamak hem mini tatilimize güzel bir kahvaltı ile başlamak için gözümüz bir sağ yanda bir sol.

Bu esnada Neşe ve Karikatür Müzesi afişi dikkatimizi çekiyor. Ardından Mask Müzesi. Arkadaşımla bir anda göz göze gelerek pırıltılar saçtık. Hemen internetin nimetlerinden faydalanarak yer ve telefon bilgilerini aldık; böylelikle programımız şekil değiştirmiş oldu.

İzmir'e gidince bir klasik deyip boyoz yemeden gelmek olmaz dedik ve Alsancak'ta yerimize kurulduk. Ege'nin dağlarından gelen adaçayının kokusu sardı soframızı. Gencecik kızlar sabah olmasına rağmen tüm şıklığı ile boy göstermeye başladılar bir bir. Keyifli kahvaltımızın daha fazla uzatmayıp hemen yakınımızdaki Mask Müzesi'ne doğru yol alıyoruz.

b2ap3_thumbnail_02-izmir-butik-muzeler-gez-gonlunce.jpg b2ap3_thumbnail_03-izmir-butik-muzeler-gez-gonlunce.jpg

a1sx2_Thumbnail1_04-izmir-butik-muzeler-mask-muzesi-gez-gonlunce.jpg Sora sora Bağdat bulunur demişler ya işte o daracık sokağın girişindeki tabelayı okuduk bir sevinçle bile. Sağlı sollu cafe-barların olduğu -belli ki akşamüzerleri uğrak bir yer olan- sokakta eski bir Rum evinin girişinde duran mask sizi içeri davet ediyor.

3 katta yer alan eserler Müjdat Gezen, Hıfzı Topuz ve Sunay Akın gibi isimlerin bağışları ile bir araya getirilmiş. Giriş katta yer alan dünyanın çeşitli yerlerinden gelen ritüel ve tiyatro maskları 2. katta Anadolu masklarına yerini bırakıyor. Arka odalardan birinde de sanata dair midir diye tartışılır ama Yrd. Doç. Dr. Nedret Yaşar'ın bağışladığı Aziz Nesin'in ve Tevfik Fikret'in ölüm maskları ile karşılaşıyoruz.

b2ap3_thumbnail_05-izmir-butik-muzeler-mask-muzesi-gez-gonlunce.jpg b2ap3_thumbnail_06-izmir-butik-muzeler-mask-muzesi-gez-gonlunce.jpg

Bunun dışında İz Bırakanlar bölümünde ülkemizden sanatçılarla Homeros, Victor Hugo gibi Dünya'nın tanınmış sanatçılarının masklarına da yer verilmiş. Yan odaya geçtiğimizde farklı bir teknikle çimento, kum, derz ile oluşturulan Özlem Kalkan Erenus'a ait 'Maskara: Parçalanmış Ruhsal Portreler' adlı güncel bir sergiyi de görmüş oluyoruz.

Ayrıca Erdoğan Aşıçı'nın süpye-mürekkep balığı sırtını kullanarak oluşturduğu masklardaki hepsi birbirinin rakibi nitelikteki ifadeler hayranlığımızı çokça kazandı. Merdivenlerden inerken solda da Sunay Akın'ın bağışlamış olduğu çocukluğumuza dair izler barındıran He-Man maskından başka 10'a yakın maske sergileniyor. Yaklaşık yarım saat kadar gezindiğimiz müzeden çıkarken farklı bir dünyaya giriş mutluluğu ile kameramızda çok sayıda fotoğrafımızla keyfimize diyecek yoktu.

b2ap3_thumbnail_07-izmir-butik-muzeler-mask-muzesi-gez-gonlunce.jpg b2ap3_thumbnail_08-izmir-butik-muzeler-mask-muzesi-gez-gonlunce.jpg

Müze içerisinde eğitim verilen atölye de dikkatimizi hemen çekti. Kursiyerlerin yapmış olduğu mask örnekleri, Venedik karnavallarında görülen masklardan farksız ve yarışabilecek gibi duruyordu. Kimilerinin magnet kimlerinin de yaka iğnesi olarak beğeniye sunulduğunu görüyoruz. Atölye çalışmaları sonucu ortaya çıkan ürünler de cüzi ücretlerle ziyaretçilerin beğenisine sunulmuş.

a1sx2_Thumbnail1_09a-izmir-butik-muzeler-mask-muzesi-gez-gonlunce.jpg a1sx2_Thumbnail1_10-izmir-butik-muzeler-mask-muzesi-gez-gonlunce.jpg

Mask Müzesi'ne çok da uzak olmayan Neşe ve Karikatür Müzesi'ne çeviriyoruz rotamızı. Bununla birlikte programımıza bir müze daha eklemiş olduk; Oyun ve Oyuncak Müzesi. :) Yüzümüzde tatlı tebessümlere sebep olan İzmir sabahında bakalım daha neler karşılayacak bizleri. Yine Rum evlerinin dizili olduğu bir sokaktan restore edilen başka bir Rum evi-müzeye varıyoruz.

a1sx2_KarikaturMuzesi_11-izmir-butik-muzeler-karikatur-muzesi-gez-gonlunce.jpg

Daha çok genç olan ve 2011 yılında ilk sergisini açan müzenin girişinde hemen sağda 9-10 yaşlarında çocuklar gözümüze ilişiyor ve sessiz olmamız rica ediliyor. Buranın sergi hazırlık çalışmalarında bulunan genç yeteneklerin atölye odası olduğunu fark ediyoruz. Sıcak karşılamanın ardından ilk kattaki küçük sergi salonuna doğru yöneliyoruz. Sadık Pala'nın hem keyifli hem de renkli kaleminden çıkanlara bakıyoruz bir bir.

Gerek koridorlar gerekse merdiven çıkışlarındaki duvarlar olabildiğince değerlendirilmiş. Bu esnada ilk Osmanlı mizah dergisi "Meğu" ve ilk Türkçe mizah dergisi "Diyojen" dergilerinin kapakları ile karşılaşıyoruz. Müzede başka ilkler de var ki bunları da sizlerin keşfine bırakıyorum, sürpriz olsun. :)

a1sx2_Thumbnail1_12-izmir-butik-muzeler-karikatur-muzesi-gez-gonlunce.jpg a1sx2_Thumbnail1_13-izmir-butik-muzeler-karikatur-muzesi-gez-gonlunce.jpg

Ve annelerinin ellerinden tutan minik ziyaretçiler. Onların ilgili olması ve merakla gezinmeleri açıkçası çok hoşuma gitti. 2. katta Eflatun Nuri, Turhan Selçuk ve Oğuz Aral gibi usta kalemlerin yanı sıra yine ağırlıklı olarak Sadık Pala'nın eserleri sergileniyor ve aynı zamanda satışa da sunulmuş. 19 Mayıs'a kadar sergilenecek eserlerden sonra bakalım kimin eserleri bizlerin durup azıcık düşünmesine sebep olacak.

Müzeden çıkarken gözümüze ilişen espirili saat adımlarımızı biraz hızlandırmamız gerektiğini ve artık öğlen olduğunu bildiriyordu.

a1sx2_Thumbnail1_14-izmir-butik-muzeler-karikatur-muzesi-gez-gonlunce.jpg

a1sx2_Thumbnail1_15-izmir-butik-muzeler-oyuncak-muzesi-gez-gonlunce.jpg

Varyant'ta yer alan 2004'te ziyarete açıldığını öğrendiğimiz Oyun ve Oyuncak Müzesi'nin yolunu tutuyoruz. Arkeoloji Müzesi'nin önünden kıvrılarak parke taşlı yollardan hedef olan tepeye ulaşıyoruz. İzmir'e kuşbakışı bir bakış attıktan sonra bizi karşılayan minik oyuncu heykellerin yanında fotoğraflarımızı çekmeye başlıyoruz. Giriş alanı yeşillendirilmiş ve ağaçların gölgesindeki müzenin ziyaretçileri belki havanın güzelliğine sebep belki de konusundan oldukça çok gibi duruyor. Müze bağış yoluyla gelen yine eski bir evin hayata kazandırılmasıyla oluşturulmuş.

Üçüncü ve son müzemizde de giriş ücretinin -gerçekten sembolik olarak alındığını düşündüğümüz- öğrenci 2, tam 4 lira olduğunu görüyoruz. Bu sırada aklımıza İstanbul'daki aynı kategorideki müze geliyor hemen. Tıpkı İstanbul'da olduğu gibi İzmir'deki müzenin alt başlıklarından da Sunay Akın ismi çıkıyor.

a1sx2_Thumbnail1_16-izmir-butik-muzeler-oyuncak-muzesi-gez-gonlunce.jpg a1sx2_Thumbnail1_17-izmir-butik-muzeler-oyuncak-muzesi-gez-gonlunce.jpg

1860 yıllarına varan eskilikte ama sanki o minik ellerde hiç oynanmamış da hep rafları süslemiş gibi görünen çocukluğumuza dair 100'e yakın oyuncak. Kimi Amerika kimi Japonya'dan kimi de Avrupa ve bizim topraklarımızdan yaşanmışlığı yansıtıyor. İçeride çocukların bağırışları çınlamaktaydı. Bizlerin bile hayranlıkla önünden geçtiği vitrinlere onlar da aynı gözle bakabildiler mi acaba? Malum yeni nesil bilgisayar oyunlarını yeğ tutuyor.

İki kattan oluşan müzenin giriş bölümünde minik bir cafetaryası bulunuyor. Katlarda çeşitli düzenlemelerle bağış yoluyla bir araya getirilen oyuncaklar sergileniyor. İkinci kata çıktığımızda Karagöz Hacivat modelleri ile karşılaşıyoruz. Gölge oyunu için konumlandırılmış perde ve minikler için konan süslü tabureler gösterilerin olabileceğini düşündürüyor.

a1sx2_Thumbnail1_18-izmir-butik-muzeler-oyuncak-muzesi-gez-gonlunce.jpg a1sx2_Thumbnail1_19-izmir-butik-muzeler-oyuncak-muzesi-gez-gonlunce.jpg

Arabalar, uçaklar, evler, hayvanlar, askerler ve daha niceleri. Görünce mutlu olacağınız ve şöyle bir geçmişe gideceğiniz hatta hiç pişman olmayacağınız bir tecrübe için yarım saatlik bir mola vermenizi tavsiye ediyorum.

Geçirdiğimiz bu keyifli ve farklı hafta sonundan sonra Konak Belediye Başkanı'na da teşekkürü borç bilirim. En kısa zamanda sizlerin de keşfetmesi dileğiyle.

İzmir'in çağdaşlığına yakışır şekilde bizi karşılayan butik müzelerin devamının geleceğini duymak da ayrı bir gurur verdi doğrusu. Dünya çapındaki 50 kadın müzesinden sonra bir yenisini de İzmir Konak Belediyesi ekliyor listelere. Atatürk ve Adnan Menderes gibi tarihimizdeki önemli büyüklerin konuşmalarının o zaman teknolojisi ile ziyaretçilere dinletileceği Radyo ve Demokrasi Müzesi'nin ve İnanç Müzesi'nin açılışını da merakla beklediğimi eklemek isterim.