4 minutes reading time (751 words)

Amritsar

Hindistan-Pakistan sınırında sakin bir şehir. Sikhism'in kalbi, Hac merkezi. Farklı bir kültür, farklı insanlar, farklı bir mimari. Sınırda her gün gerçekleşen akıl almaz gösteriler, Pakistan-Hindistan ilişkilerine yakından bir bakış. Ve Hindistan'ın en etkileyici yapılarından biri: Golden Temple.

Amritsar Hindistan'daki son durağım. Buradan sonra Delhi'ye dönüp eşyalarımı toplayıp Nepal'e doğru yola koyulacağım. İçimde bir burukluk hatta üzüntü hissetmeye başladım. Artık ne sıcak havadan şikayet ediyorum, ne buram buram baharat kokusundan, ne de kalabalık toplu taşıma araçlarından. Her anından zevk alıp, tüm detayları kafama kazımaya çalışıyorum.

Amritsar'a Kaliforniyalı arkadaşım Ryan'la geldik. İndiğimiz gibi haritamızı aldık ve yollara düştük. Amritsar küçücük bir şehir zaten, her yere yüreyerek gideceğimiz çok belli.

Önceki yazılarımdan "Delhi-1"de Delhi'de yaşayan Sikh'lerden bahsetmiştim. Kısaca özet geçersek Sikhism Hindistan'ın Punjab bölgesinde doğmuş erkeklerin saçlarını kesmesinin, başı açık ve bıçaksız dolaşmasının, yalan söylemenin, hırsızlık yapmanın vs. yasak olduğu oldukça katı bir din. 11 adet Guruları var ve bu Guruların davranışları ve yaşamları dinin kurallarını oluşturuyor. Mensupları genellikle zengin insanlar. Sikhler her alanda çok hırslı bir yapıya sahip ve geçmişte genellikle kuzey sınırlarında savaşçı rolüne bürünmüş bir topluluk. Amritsar da nüfusun çoğunluğunun Sikh olduğu ve bu dinin hac merkezi olan Golden Temple'ın bulunduğu sınır şehri.

İlk olarak Sikhlerin geçmişteki efsanelerinin ve savaş sahnelerinin çok başarılı maketlerle temsili olarak gösterildiği Maharaja Ranjit Singh Panorama'ya uğradık. Ses efektleri ve iyi bir ışıklandırmayla tarihe gerçekten ayna tutmuşlar.

Buradan çıkınca Amerikan arkadaşımı bir mide ağrısı tuttu, yarım saat boyunca geçirmek için elimizden geleni yaptık ama sonuç olarak bir otele yerleşip yatmak zorunda olduğuna karar verdik ve onu bir taksiye bindirdim. Hiçbir iletişim aracımız olmadığından hiç planlamadığımız bu ayrılık 1 aylık çok sevdiğim arkadaşımı son görüşüm oldu.

Bu noktadan sonra görmem gereken yerleri elimdeki haritadan işaretleyerek Amritsar turuma tek başıma devam ettim ve kendimi gerçekten çok ilginç, dapdar arka sokaklarda buldum. 1 saatlik bir arayış sonunda çöldeki bir serap gibi karşıma çıkan Golden Temple'a ulaştım.

Golden Temple, benim kişisel "Hindistan'da görülmesi gereken yerler" listemde ilk 3'e girer. Dış görünüşünün muazzam olmasının yanı sıra, Sikhism'e yabancı olan insanların bile bu kültürü adeta yaşayabilecekleri bir ortam oluşturulmuş. Girerken erkeklerin başını örtmesi ve herkesin ayakkabısını dışarıdaki görevlilere bırakması gerekiyor. Golden Temple'ın en önemli kısmını büyük bir havuzun ortasındaki altın kaplı Kabe'ye benzeyen yapı oluşturuyor. İnsanlar upuzun kuyruklar oluşturup bu kutsal odaya girmeyi bekliyorlar.

Hangi dinden veya ülkeden olursanız olun, bu cömert tapınakta 7 gün 24 saat ücretsiz olarak 'güzel' bir yemek yiyebilir, ve gece, ayrı bir bina olan misafirhanede konaklayabilirsiniz. İsterseniz bağış kutusuna gönlünüzden ne koparsa atıyorsunuz ki böyle bir misafirperverlikten sonra kopmaması mümkün değil.

Bu güzel yerde havuzun kenarında zar zor yer bulup uzun süre oturdum ve ara sıra etrafıma toplanan Hintli ailelerle konuştuk. Sonra gittim; mercimek yemeği, patates yemeği, sütlaç benzeri bir tatlı ve chapatiden (Hint ekmeği) oluşan yemeği afiyetle yedim.

b2ap3_thumbnail_amritsar-yolda-girdigim-bir-tapinakta-tanistigim-aile.jpg

Amritsar Hindistan-Pakistan sınırında bir şehir. Buradaki sınır kapısı (Wagah sınır kapısı) en önemli olanı ve her akşamüstü bir çeşit tören ve ardından gösteriler oluyormuş. Tapınaktan çıkıp Wagah Sınırı'na giden otobüslerden birine bilet aldım. Otobüs saatine kadar etrafı dolanayım dedim ve insanların hüzünlü bir şekilde dolaştığı bir park buldum. İnglizlerin Hindistan üstündeki baskılarını arttırdığı dönemde burada adeta bir katliam olmuş. İngiliz bir subayın emriyle yüzlerce Hintli sivile ateş açılmış ve çoğu öldürülmüş.

Şoförün yanında, motorun üstünde yaptığım 1 saatlik rahatsız yolculuğun sonunda sınıra vardık. Abartısız on binlerce insan ve 50 derece sıcak vardı. Upuzun bir kuyruk halinde X-Ray cihazlarından geçerek alana vardık. Bu arada 30'lu yaşlarında bir Hintli'yle arkadaş olduk ve bana birçok konuda aydınlatıcı bilgiler verdi. Sınır ikiye bölünmüş bir stadı andırıyordu, ortada da sınır kapısı tabii. Hint tarafı tıklım tıklımken, Pakistan tarafında elle sayılacak kadar insan vardı. Başlangıçta Slumdog Millionaire'den tanıdığım bir müzikle kadınlar ortaya çıkıp dans etti. Ardından iri yapılı ve bir o kadar da esnek askerler ayaklarını başlarına yakın bir hizaya getirerek sınıra doğru yürüdüler. İki ülkenin askerleri karşı karşıya gelince çok komik bir şekilde karşılıklı güç gösterileri yapıp tribünleri coşturdular. Bir süre daha süren gösterilerden sonra yine geldiğimiz otobüslere binip geri döndük. Bu arada 2 saatte 3.5 litre su içtim, öyle bir sıcak.

Golden Temple'a vardığımda saat akşam 9'du, ben boşaldığını düşünürken bir de girdim ki sabahki halinden çok daha kalabalık. Ama hak da verdim, sabahki sıcaktan sonra gece serinliğinde parıl parıl parlayan mabet ve çevresinde ışığını yansıtan havuz cennetten bir parça gibiydi. Akşam yemeğimi de burada yedim, yine uzun bir süre havuzun kenarında huzur içinde oturdum. Uykum gelince turistler için özel olarak ayrılmış yatakhaneye gittim. Yaklaşık 20 kişi kapasiteli bu yerde 4 kişi vardı, istediğim bir yer seçip yattım. Sabah da 4 buçukta kalkıp dönüş trenimle Delhi'ye doğru son kez yola çıktım.